Snak tro med Lene

At være kvinde og kristen i dagens Danmark er på den ene side nemt, og på den anden side slet ikke. Rollerne i familielivet har ændret sig markant de sidste 50 år, hvilket gør, at vi handler og lever anderledes end vores forældre og deres forældre.

I denne samtalepodcast tager Lene Rønne Pedersen en snak med forskellige kvinder, der deler ud af deres udfordringer og glæder ift. liv og tro. Nyt afsnit hver måned.

Dette er det sidste afsnit ud af 24 af snak tro med Lene, og i dette afsnit er det kun mig der snakker. Jeg fortæller lidt om alle de kvinder jeg har snakket med og om hvad jeg fik ud af det. Alle kvinder har på sin egen måde lært mig forskellige ting og fælles for os alle er at vi ikke er ens. Vi fortæller om Gud på forskellige måder, vi oplever og mærker ham forskelligt og alligevel kan vi bruge hinandens historier til at spejle og reflektere over. Det har været en fornøjelse at lave disse afsnit og jeg vil blive ved, med at tage snakken bare uden mikrofon. For jeg bliver så meget kloger på min egen tro og andres hvergang jeg tager snakken op. 

I dette afsnit af snaktro med Lene er jeg blevet hjemme, for at tage en snak med min datter Cecilie omkring det at tro. Hvad betyder det for hende at have en kristen tro? Føler hun at hun er blevet tvunget til at tro? Hvad tænker hendes venninder om det at tro? og meget mere kommer vi ind på. Cecilies tanker ligger måske langt fra din egen teenager eller gør de? Hvor tit tager man lige snakken med dem om lige dette emne. Så måske det kan inspirer dig til at snakke med de teenager du møder på din vej. Det er enormt berigende at høre på dem. 

I dette afsnit af Snak tro med Lene er jeg taget ud til Ellen Wibe som er general sekratær i Retten til liv. Retten til liv kæmper for at give en stemme til dem der endnu ikke har fået en. Og i afsnittet fortæller Ellen om hvorfor hun synes det er så vigtigt at vi alle tager en stilling til denne debat. 
Er du for eller imod abort eller har du ikke taget stilling. Lyt med, når Ellen fortæller om hvorfor hun er imod den fri abort. 

Der kan være mange årsager til at man ikke føler sig som de andre i et fællesskab. Man kan føle sig udenfor, fordi man ikke er som alle de andre. Karina Uno er skilt og har haft denne oplevelse af, at være i et fællesskab, men fordi hendes livs situation tog en drejning, så kom følelsen af ikke, at være rigtig i forhold til de andre kristne. Følelsen ligger i hende og den kan være svær at rumme både for en selv, men også for et fællesskab. Lyt med når Karina både fortæller om hvordan hun blev kristen og om hvorfor hun stadig holder fast i Gud. Selvom livet ikke gik som hun havde håbet. 

I dette afsnit af Snak tro med Lene er jeg taget ud til Lena Vejen Hjort. Lena var vores barnepige da hun gik i gymnasiet og min mand og jeg har igennem en del år fået lov til at se hendes udvikling fra sidelinjen. Hør med når Lena fortæller om hvordan det er, at gå fra at være teenager til at være gift, uddannet og fået fast arbejde.  

I Vejle provsti har man ansat en Diakoni og korshærs præst. I daglige tale kaldet gadepræst. Jeg er mødtes med Connie, som lige er gået ind i et barselvikariat som gadepræst, for at høre hvad en gadepræst laver. Er der nogle der vil snakke med en gadepræst og hvem? Det kommer vi ind på i dette afsnit. Og mens vi snakker bliver jeg mere og mere taknemmlig over at der findes personer som Connie. 

Trine er vild med jul, det er alt fra julesange, julepynt, familiehyggen og traditionerne. Hun elsker hygge, og hvis der er noget man gør i julen, så er det at give tid og plads til hygge.Trine bliver mindet om julens budskab også i julepynten. - og ikke alt julepynt er pænt, men der er plads til det hele.  I julen samles familierne, men ikke nok med det, så samles vi også i kirken, både folk der er kirkevante men også dem som kun kommer en gang om året, nemlig juleaften. Trine er vild med hvor mange mennesker der juleaften kommer i kirke. Måske ikke alle refelktere lige meget over beudskabet, men de er i kirken og her opstår en ro inden, maden og gaverne sætter ind.

I dette afsnit af Snak tro med Lene er jeg taget på besøg ved Vibeke Sode Hjorth, som er gift, mor til 2 voksne børn og mormor. Derudover er hun leder af hjemmesiden adamogeva.dk, som besvarer spørgsmål til unge om indentitet, sex og tro. Vi vil i dette afsnit snakke om, hvordan vi giver troen videre til vores børn, og hvorfor vi gør det. Hvad betyder det, at næste generation hører om troen? Så lyt godt med i dette afsnit, hvor Vibeke fortæller meget personligt om, hvilke tanker og handlinger hun og hendes mand har gjort i deres børns opværkst.

Karla er højskolelærer på Børkop Højskole. Jeg mødte hende i forbindelse med et sjælesorgskursus jeg var på i foråret 2022. Her fortalte Karla om de 9 trostier. Jeg var enormt inspireret af at høre om, hvordan man igennem historien har brugt disse trostier og at de også i dag er meget aktuelle. I dette afsnit af Snak tro med Lene har vi fokus på disse 9 stier, hvordan man kan kende dem og hvad man kan bruge dem til. Håber de kan blive til inspiration for dig også. 

I dette afsnit af Snak tro med Lene er jeg i Vejle for at besøge Kristin Enevoldsen. Kristin er læge og har igennem mange år arbejdet med den sidste tid. Døden er en konsekvens af livet, men det er ikke noget nogen af os ønsker. Hør med når vi snakker om døden, og om hvordan vi håndtere det så forskelligt både for den døende og for familien rundt om.

I dette afsnit af Snak tro med Lene er jeg taget til KBH hvor jeg er på besøg i Bethsda. Anna- Kathrine som er leder af IKC har sagt ja til at snakke med mig om det, at troen kan have konsekvenser ind i ens liv og ikke mindst arbejdsliv. Hør med hvordan Anna-Katrine har været bragt flere steder hen i livet og nu er kommet til IKC i København.

I dette afsnit af Snak tro med Lene er jeg taget til KBH for at snakke med Amanda Lagoni som er parteraput og sexolog. 

Overskriften er Gud, sex og kvinder og handler om skammen i forhold til det med sex. Det er ikke noget vi snakker om, men selvom du lever i et parforhold eller ej, er det en del af dig. Det er noget Gud har skabt i os, og dermed også en nydelse som han har givet os som gave. Vi snakker tit om at det er en ”gave fra Gud” og vi skal værne godt om den. Men når vi ikke altid ved hvad det betyder, og når vi ikke altid føler det som en gave, hvad gør det så ved os. Ofte får vi følelsen af skam! Skam over ikke at have lyst, eller skammen over at have for meget lyst. Skammen over at vi nogle gange kommer til at begære en anden mand end den vi bor sammen med. Og alt denne skam parkere vi inde i os, for det er svært at tale med andre om, uden at tror at de andre tror man er et dårligt menneske.

Amanda sætter i denne podcast ord på at vi alle går med disse dilemmaer i os og at det er helt normalt. Og lige som i så mange andre dele af vores liv skal vi tage det frem og snakke om det. - og som Amanda siger i podcasten, snak med Gud om det!

Hvis du har kommentar eller spørgsmål til dette er du velkommen til at skrive til mig. God lyttelyst. 

 

 

"Jeg har ikke ansvaret for alting med Gud har det ultimative ansvar". I dette afsnit af Snak tro med Lene, snakker jeg med Rebecca som er psykolog i Agape. Vi snakker om mening og værdier i vores liv og hvordan vi selv er ansvarlig for at tage og kigge på dem engang i mellem. I snakken kommer vi ind på nutidens præstations samfund og alle de valg vi hele tiden skal træffe i løbet af hverdagen. Hvordan det påvirker de unge, men også os der er lidt ældre, med de valg vi træffer.

Hvad vil det sige at blive kaldet og hvordan følger vi vores kald?
Jeg er taget til Herlev hvor jeg snakker med Cathrine Rønne som beskriver hvordan hun af flere omgange har følt Guds kald, og hvad det giver af ro i hendes liv, at hun ved at Gud har tjek på det. 

Jeg er taget til Børkop vandmølle hvor jeg mødes med Helle. Jeg kender Helle igennem mit arbejde, og hun inspirerer mig altid til at se på Gud fra flere sider og opmuntrer mig til at søge ind til ham.

I denne podcast fortælle Helle om, hvor hendes ynglingsmødesteder er med Gud. Hvor hun bliver fyldt op til dages gøremål, og hvordan hun lader Gud fylde sin dag ud. 

I dette afsnit af snak tro med Lene, er jeg taget til Århus hvor jeg mødes med Dyveke. Dyveke er koncert manager. Hun henter kristne musikker fra den store verden til Danmark. Hvordan det begyndte kan du høre i podcasten hvor hun tager os med på en rejse ind i hendes liv med de kendte. 

Jeg er taget til Århus for at snakke med Maria Bjørn Langer. Maria har i flere år været optaget af hvile og har fundet ud af, at der er flere måder af hvile på. Maria har altid haft en tro på, at Gud er tilstede, og at han elsker os, lige som vi er. Han gav os den syvende dag til at hvile i, og måske har vi glemt det i nutidens hast for at nå så meget som muligt.

Jeg håber, samtalen giver dig lyst til at snakke med andre om, hvordan de hviler, og hvad Gud gør i deres liv. Du kan se mere på Instagram, hvor Maria har en profil Mindyourself_tavarepådigselv, og på YouTube, hvor Maria har lagt nogle korte meditative videoer ud.

Jeg har fået lov til, at mødes med journalist og forfatter Charlotte Rørth inden hun skal på scenen og holde et foredrag i Vojens Sorgnegård. Jeg har lige siden hun skrev sin første bog "Jeg mødte Jesus" haft lyst til at snakke med hende, om det at være kvinde, hendes spirituelle oplevelse med Jesus og hvad det har haft af forandring i hindens liv. Det fik jeg mulighed for her og I har mulighed for at lytte med, til Charlottes fortælling. 

I Sank tro med Lene er jeg ude at gå med Carolyne Rasmussen. Carolyne har jeg mødt igennem Messy Church og hun inspirerer mig utroligt meget både i gennem hendes tro på Gud og i hendes glæde på livet. Carolyne fortæller om hvordan ordret håb har en hel særlig plads i hendes liv. 

Carolyne er kendt fra TV hvor hun er med i et program der hedder "Helt sort" sammen med sin søn. 

I denne podcast er jeg på gåtur med Mia Jakobsen som er gift med en politiker, kunstner og mor til tre børn. Mia har beskæftiget sig meget med bøn. Igennem samtalen fortæller Mia om, hvad skoven og Guds natur gør ved hende i hendes liv. Mia er en levende fortæller og enorm inspirerende og det vil I opleve igennem den næste time. 

I dette afsnit af Snak Tro med Lene er jeg ude at gå med Maibritt Løwendahl Hundahl. Vi kommer ind omkring bøn, sygdomsforløb, Guds kærlighed til mennesker, der blandt andet betyder at Gud kan rumme os som hele mennesker.

I dette afsnit af Snak Tro med Lene, er jeg ude at gå med Trine Sundgaard. Vores snak kommer blandt andet ind på, at flytte og få nye naboer og hvordan man møder dem. Tine kommer ind på dialogen som kommunikationsform. Dialogen kan nemlig noget helt særligt og det slår Tine et slag for i denne episode af "Snak Tro med Lene. Dialogen kan bringe os mennesker tættere sammen så vi får større forståelse for hinanden. Lyt med når du bliver inviteret med ind i snakken om tro og liv.

Denne gang er jeg på en gåtur med Oline, hvor vi blandt andet kommer ind omkring, at Gud ind imellem leder os på nogle veje man ikke helt kan forstå. Snakker kommer også ind på hvordan man kan give tro videre til børn og i det hele taget om hvordan det er at være mor.

Lene har været på en gåtur med Kristina Toxværd. På den tur tager de en snak om alt muligt; tro, kristent fællesskab, hvad de tænker om det at være mor - til både små børn og teenagere.

Du er inviteret med på den gåtur hvor du kan lytte med på deres samtale om hvad det, for Lene og Kristina, betyder for dem at være kristen kvinde.